Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти КЗ «ДНЗ №46 ВМР»
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ від 25.11 2021 № 288
Завідувач КЗ «ДНЗ № 46 ВМР» _____________Н.М. Кірєєва
ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему забезпечення якості освіти
Комунального закладу «Дошкільний навальний заклад № 46 Вінницької міської ради»
СХВАЛЕНО:
педагогічною радою
КЗ «ДНЗ № 46 ВМР»
протокол № 2 від 25.11.2021
- Загальні положення
- Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в КЗ «ДНЗ № 46 ВМР» комбінованого типу розроблено відповідно до вимог Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VІІІ, Закону України «Про дошкільну освіту» від 06.09.2018, Базового компоненту дошкільної освіти , Статуту закладу.
- Основні поняття, що застосовуються та їх визначення (згідно із Законом України «Про дошкільну освіту»)
- дошкільна освіта, яка відповідає нульовому рівню Національної рамки кваліфікацій (додаток 1);
- метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок;
- освітня діяльність — діяльність суб’єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті;
- якість освіти — відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти;
- якість освітньої діяльності — рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством.
- Основними документами, які визначають критерії якості дошкільної освіти, є Державний стандарт дошкільної освіти – Базовий компонент дош-кільної освіти, комплексна освітня програма розвитку дитини до 6 (7) років , що розкриває зміст його реалізації в кожному віковому періоді розвитку дошкільника, парціальні програми для реалізації змісту варіативної складової Базового компонента.
- Систему забезпечення якості дошкільної освіти (систему внутрішнього забезпечення якості) дошкільного закладу № 46 (далі – Систему) розроблено згідно з принципами:
- відповідності Базовому компоненту дошкільної освіти;
- системного підходу, який передбачає управління якістю на всіх стадіях освітнього процесу;
- здійснення моніторингу якості дошкільної освіти;
- залучення всіх учасників освітнього діяльності до процесу забезпечення
якості.
- Мета внутрішньої системи якості освіти закладу складається в об’єд-нанні й інтеграції організаційних, методичних, кадрових зусиль і ресурсів дошкільного навчального закладу з урахуванням різноманітних факторів та умов для досягнення високої якості освітнього процесу та його результатів, що відповідають кращим зразкам і відповідним стандартам.
- Основні завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти передбачають розробку та дотримання в закладі вимог до визначення якісних результатів із наступних напрямків:
- збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини;
- формування внутрішньої культури особистості в контексті рідної куль-тури, мови, поваги до традицій і звичаїв народу, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;
- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;
- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.
- Дошкільний заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:
- здобувачі освіти та їх батьки;
- педагогічний персонал дошкільного закладу;
- засновник – Вінницька міська рада;
- Департамент освіти Вінницької міської ради;
- громадськість.
- Критеріями ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи;
- відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;
- ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників;
- якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників;
- показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу;
- Характеристика чинної внутрішньої системи забезпечення якості освіти в дошкільному закладі
- Основним документом оперативного планування в ЗДО є річний план роботи,структура якого відповідає внутрішній системі забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в закладі. Річний план роботи є динамічним документом, протягом навчального року до нього можуть вноситись корективи.
- Здійснюється самооцінювання якості освітньої діяльності на основі
стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти. діяльності та якості освіти».Самооцінювання здійснюється один раз на
рік.
До процесу самооцінювання залучаються учасники освітнього процесу. Визначення рівня освітньої діяльності за вимогами і напрямами освітньої діяльності здійснюється у відповідності до методики, розроб-леної Державною службою якості освіти.
- Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами:
- Освітнє середовище дошкільного навчального закладу;
- Система оцінювання здобувачів освіти;
- Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників;
- Управлінські процеси дошкільного закладу.
- Напрям 1. Освітнє середовище дошкільного закладу
- Освітнє середовище дошкільного закладу сприяє забезпеченню ефективного формування у дітей необхідних компетенцій, навичок самос-тійної та спільної діяльності, активної взаємодії у соціумі, задля реалізації власних можливостей. Сучасне освітнє середовище — комплекс психолого-педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних, естетичних умов, що забезпечують організацію комфортної життєдіяльності дитини. Освітній простір садка є сукупністю локальних освітніх середовищ, які перебувають у взаємодії одне з одним.
- 1) Вимога 1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та
праці.
- Приміщення і територія дошкільного закладу є безпечними та комфортними для навчання та праці.
- Дошкільний заклад забезпечений навчальними та іншими приміщеннями з відповідним обладнанням, що необхідні для реалізації освітньої програми.
- Здобувачі освіти та працівники дошкільного закладу освіти обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх.
- Працівники обізнані з правилами поведінки в разі нещасного випадку зі здобувачами освіти та працівниками закладу освіти чи раптового погіршення їх стану здоров’я і вживають необхідних заходів у таких ситуаціях.
- У дошкільному закладі створені умови для харчування здобувачів освіти.
- У дошкільному закладі створені умови для безпечного використання мережі Інтернет, в учасників освітнього процесу формуються навички безпечної поведінки в Інтернеті.
- В дошкільному закладі застосовуються підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, професійної адаптації працівників.
- 2) Вимога 1.2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких
форм насильства та дискримінації.
- Дошкільний заклад планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі.
- Правила поведінки учасників освітнього процесу в дошкільному закладі забезпечують дотримання етичних норм, повагу до гідності, прав і свобод людини.
- Керівник та заступники керівника (далі – керівництво) дошкільного закладу, педагогічні працівники протидіють булінгу (цькуванню), іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви.
- 3) Вимога 1.3. Формування інклюзивного освітнього простору.
- Приміщення та територія дошкільного закладу облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
- У дошкільному закладі застосовуються методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
- Дошкільний заклад взаємодіє з батьками дітей із особливими освітніми потребами, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, залучає їх до необхід-ної підтримки дітей під час здобуття освіти.
- Освітнє середовище мотивує здобувачів освіти до оволодіння ключо-вими компетентностями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя.
- У дошкільному закладі створено простір інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу (інформаційно-ресурсний центр, методичний кабінет).
Напрям 2. Система оцінювання здобувачів дошкільної освіти.
- 1) Вимога 1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень.
- Здобувачі освіти отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень;
- Система оцінювання в дошкільному закладі сприяє реалізації компетентністного підходу до навчання;
- Здобувачі освіти вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним.
- 2) Вимога 2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти
- У дошкільному закладі здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти, впроваджується система оцінювання.
- 3) Вимога 3. Спрямованість системи оцінювання на формування у
здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання,
здатності до само оцінювання.
- Дошкільний навчальний заклад сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання, забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти.
- Напрям 3. Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників
- Вимога 1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
- Педагогічні працівники планують свою діяльність, аналізують її результативність;
- Застосовують освітні технології, спрямовані на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь здобувачів освіти;
- Створюють та/або використовують освітні ресурси (електронні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги тощо);
- Сприяють формуванню суспільних цінностей у здобувачів освіти у процесі їх навчання, виховання та розвитку;
- Використовують інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі.
- Вимога 2. Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників:
- Педагогічні працівники сприяють формуванню, забезпечують власний професійний розвиток і підвищення кваліфікації, у тому числі щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;
- Педагогічні працівники здійснюють інноваційну освітню діяльність, беруть участь у освітніх проєктах, залучаються до роботи як освітні експерти.
- Вимога 3. Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками дошкільного навчального освіти:
- Педагогічні працівники діють на засадах педагогіки партнерства;
- Співпрацюють з батьками здобувачів освіти з питань організації освіт-нього процесу, забезпечують постійний зворотній зв’язок;
- У дошкільному закладі існує практика педагогічного наставництва, взаємонавчання та інших форм професійної співпраці.
- Вимога 4. Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів
освіти на засадах академічної доброчесності;
- Педагогічні працівники під час провадження педагогічної та наукової (творчої) діяльності дотримуються академічної доброчесності;
- Сприяють дотриманню академічної доброчесності здобувачами освіти.
- Напрям 4. Управлінські процеси дошкільного закладу.
- Вимога 1. Наявність Стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань.
- У дошкільному закладі затверджено стратегію його розвитку, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності.
- Річне планування та відстеження його результативності здійснюються відповідно до Стратегії його розвитку та з урахуванням освітньої програми.
- У дошкільному закладі здійснюється самооцінювання якості освітньої діяльності на основі стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти.
- Керівництво дошкільного закладу планує та здійснює заходи щодо утримання у належному стані будівель, приміщень, обладнання.
- Вимога 2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етич-них норм
- Керівництво дошкільного закладу сприяє створенню психологічно комфортного середовища, яке забезпечує конструктивну взаємодію здобу-вачів освіти, їх батьків, педагогічних та інших працівників ЗДО та взаємну довіру.
- Дошкільний заклад оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах.
- Вимога 3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можли-востей для професійного розвитку педагогічних працівників
- Керівник дошкільного закладу освіти формує штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми.
- Керівництво дошкільного закладу мотивує педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності, саморозвитку, здійснення іннова-ційної освітньої діяльності.
- Сприяє підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.
- Вимога 4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії дошкільного закладу з місцевою громадою.
- У дошкільному закладі створюються умови для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процес.
- Управлінські рішення приймаються з урахуванням пропозицій учасників освітнього процесу.
- Керівництво дошкільного закладу створює умови для розвитку громадського самоврядування.
- Керівництво дошкільного закладу сприяє виявленню громадської активності та ініціативи учасників освітнього процесу, їх участі в житті місцевої громади.
- Режим роботи дошкільного закладу та орієнтовний розподіл занять враховують вікові особливості здобувачів освіти, відповідають їх освітнім потребам.
- У дошкільному закладі створюються умови для реалізації індивідуальних освітніх траєкторій здобувачів освіти.
- Вимога 5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності.
- Дошкільний заклад упроваджує політику академічної доброчесності.
- Керівництво дошкільного закладу сприяє формуванню в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції.
- Система контролю за реалізацією процедур забезпечення
якості освіти включає:
- Самооцінку ефективності діяльності із забезпечення якості освіти.
- Моніторинг якості дошкільної освіти.
- Моніторинг у дошкільному закладі здійснюють:
- Керівник дошкільного закладу;
- вихователь-методист;
- органи, що здійснюють управління у сфері освіти;
- органи самоврядування, які створюються педагогічними працівниками
та батьками.
- Методи збору інформації, інструменти та джерела отримання інформації
- Опитування (анкетування, інтерв’ювання);
- Тестування;
- Спостереження за освітнім процесом та освітньою діяльністю у ЗДО;
- Вивчення та аналіз документації;
- Моніторинг;
- Аналіз даних та показників, які впливають на освітню діяльність.
- Критерії моніторингу:
- об’єктивність;
- систематичність;
- відповідність завдань змісту досліджуваного матеріалу;
- надійність (повторний контроль іншими суб’єктами);
- гуманізм (в умовах довіри, поваги до особистості).
- Учасники дослідження повинні:
- дотримуватися вимог проведення моніторингу, про які вони будуть проінформовані;
- виконувати інструкції осіб, які проводять моніторинг, щодо процедури моніторингу;
- виконувати завдання, оформляти виконану роботу згідно із правилами, визначеними в інструкції до неї;
- дотримуватися правил етичної поведінки та принципів академічної доброчесності;
- виконувати роботу (завдання) на робочому місці, визначеному суб’єктом моніторингу.
- Очікувані результати:
- отримання результатів стану освітнього процесу в ЗДО;
- покращення функцій управління освітнім процесом, накопичення даних для прийняття управлінських та тактичних рішень.
- Підсумки моніторингу:
- підсумки моніторингу узагальнюються у таблицях, схемах, діаграмах, графіках, висвітлюються в аналітично-інформаційних матеріалах;
- за результатами моніторингу розробляються рекомендації, приймаються управлінські рішення щодо планування та корекції роботи;
- дані моніторингу можуть використовуватись для обговорення на виробничих нарадах, оперативних нарадах, засіданнях педагогічної ради.
Додаток № 1
Опис кваліфікаційних рівнів
Рівень | Знання | Уміння/навички | Комунікація | Відповідальність і автономія |
0 | Здатність особи адекватно діяти у відомих простих ситуаціях під безпосереднім контролем іншої особи | |||
Елементарні загальні знання про себе та довкілля | виконання елементарних завдань у відомих типових ситуаціях | ситуативна взаємодія в обмеженому колі осіб | виконання завдань під безпосереднім контролем або наглядом | |
Розуміння найпростіших причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків | відповідне реагування на прості усні повідомлення | готовність до систематичного навчання |