Форма авторизації

postheadericon Взаємодія з родинами

20.06.2022

Психологічна просвіта батьків та педагогів:»Як говорити з дітьми про інвалідність? «
Практичний психолог — Княжевська Яна Костянтинівна

15.06.2022 р.

Пам’ятки  для батьків «Знання та практичні навички, які має засвоїти дитина, якщо залишається вдома сама»

https://emetodyst.mcfr.ua/973720#2

 

 

14.06.2022 р.

Правила поводження  у надзвичайних ситуаціях.

1. У разі загрози ураження стрілецькою зброєю:

— закрити штори або жалюзі для зниження ураження фрагментами скла;

— вимкнути світло, закрити вікна та двері;

— зайняти місце на підлозі в приміщенні, що не має вікон на вулицю;

— інформувати різними засобами про небезпеку близьких чи знайомих.

2. У разізагрози чи ведення бойових дій:

— закрити штори або для зменшення ураження фрагментами скла. Вимкнути живлення,

закрити воду і газ, загасити пристрої для опалення;

— взяти документи, гроші і продукти, медичну аптечку;

— залишити житловий будинок, сховатися у підвалі або у найближчому сховищі;

– попередити сусідів про небезпеку, допомогти людям похилого віку і дітям;

— без крайньої необхідності не залишати безпечне місце перебування;

— проявляти крайню обережність; не варто панікувати.

3. Якщо стався вибух:

— уважно озирнутися навколо, щоб з’ясувати вірогідність небезпеки подальших обвалів і вибухів,

чи не висить з руїн розбите скло, чи не потрібна комусь допомога;

— якщо є можливість – спокійно вийти з місця пригоди. Опинившись під завалами – подавати

звукові сигнали;

— виконати всі інструкції рятувальників.

4. Під час повітряної небезпеки:

— відключити живлення, закрити воду і газ;

— загасити (вимкнути) пристрої для опалення;

— взяти документи, гроші і продукти, предмети першої необхідності, аптечку;

— попередити про небезпеку сусідів і, у разі необхідності надати допомогу;

— дізнатися, де знаходиться найближче до укриття;

— якнайшвидше дійти до захисних споруд або сховатися на місцевості. Дотримуватися спокою і порядку.

Без крайньої необхідності не залишати безпечного місця перебування. Слідкувати за офіційними повідомленнями.

5.Під час масових заворушень:

— зберігати спокій і розсудливість;

— під час знаходження на вулиці – залишити місце масового скупчення людей, уникати агресивно

налаштованих людей;

— не піддаватися на провокації;

— надійно зачиняти двері. Не підходити до вікон і не виходити на балкон. Без крайньої

необхідності не залишати приміщення.

6. Якщо Вас захопили у заручники і Вашому життю є загроза:

— постаратися запам’ятати вік, зріст, голос, манеру говорити, звички тощо злочинців;

— за першої нагоди постаратися сповістити про своє місцезнаходження міліції;

— намагатися бути розсудливим, спокійним, миролюбним, не піддавати себе ризику;

— якщо злочинці знаходяться під впливом алкоголю або наркотиків, намагатися уникати

спілкування з ними, оскільки їхні дії можуть бути непередбачуваними;

— не підсилювати агресивність злочинців своєю непокорою, сваркою або опором;

— виконувати вимоги терористів;

— уникати будь-яких обговорень, зокрема політичних тем, зі злочинцями;

— нічого не просити, їсти все, що дають;

— якщо Ви тривалий час знаходитеся поряд зі злочинцями, постаратися встановити з ними контакт,

визвати гуманні почуття;

— уважно слідкувати за поведінкою злочинців та їхніми намірами;

— спробувати знайти найбільш безпечне місце у приміщенні, де знаходитесь і де можна було б

захищати себе під час штурму. У разі відсутності такого місця – падати на підлогу за будь-якого

шуму або у разі стрільбі;

— при застосуванні силами спеціального призначення сльозогінного газу, дихати через мокру

тканину, швидко і часто блимаючи, викликаючи сльози;

— під час штурму не брати до рук зброю терористів, щоб не постраждати від штурмуючих,

які стріляють по озброєних людях;

— під час звільнення виходити швидко, речі залишати там, де вони знаходяться, через

ймовірність вибуху або пожежі, беззаперечно виконувати команди групи захоплення.

7. При проведенні тимчасової евакуації цивільного населення з небезпечної зони:

— взяти документи, гроші й продукти, необхідні речі, лікарські засоби;

— за можливості, надати допомогу пенсіонерам, людям з обмеженими можливостями;

— дітям дошкільного віку вкласти до кишені або прикріпити до одягу записку, де зазначається ім’я, прізвище, домашня адреса, а також прізвище матері та батька;

— переміщатися за вказаною адресою. У разі необхідності – звернутися за допомогою до міліції

та медичних працівників.

8. При виявленні вибухонебезпечних, або схожих на них, предметів необхідно:

1. Добре запам’ятати їх місце знаходження;

2. Установити попереджувальні знаки або огорожу навколо них;

3. Негайно сповістити про небезпечну знахідку місцеві органи влади;

Для огородження місця знаходження вибухонебезпечних предметів використовуйте всілякі підручні
матеріали (жердини, вірьовки, шматки тканини, каміння тощо.).
При виявленні вибухонебезпечних, а також інших підозрілих предметів (мобільні телефони,
ліхтарики, іграшки тощо.) категорично забороняється:

1. Брати до рук, наносити по них удари, намагатися розібрати;

2. Переносити або перекочувати з місця на місце;

3. Кидати вибухонебезпечні предмети до багаття або розводити над ними вогонь;

4. Збирати та здавати як металобрухт.

ПАМЯТАЙТЕ: Після вашого повідомлення спеціалісти Служби порятунку проведуть ідентифікацію, знешкодження
та знищення вибухонебезпечного предмета за установлюваним порядком. Не допускайте самі та утримуйте інших від
порушення правил поведінки при виявленні вибухонебезпечних предметів.

Негайно повідомляйте в Новгородську селищну раду про виявлення вибухонебезпечних предметів!

Служба порятунку: 101
Міліція: 102

 

09.06.2022 р.

«Ігри дітей в пісочниці, як гімнастика для мозку»

https://emetodyst.mcfr.ua/906029

 

 

7.06.2022

«Чим зайняти і заспокоїти дитину коли Ви в укритті»

Практичний психолог — Княжевська Я.К.

https://www.facebook.com/svitlana.goryk.5/videos/3148393312143583

 

 

 

06.06.2022 р.

Як говорити з дітьми про війну?

Приховувати ситуацію від дітей чи вдавати, що нічого не відбувається, точно не варто. У посібнику «Супергерої безпеки. Як підготувати дітей до можливих надзвичайних ситуацій» психологиня Світлана Ройз радить провести розмову з дитиною тоді, коли вся сім’я збирається разом. Ідеально, коли всі сидять у колі й максимально долучаються до розмови. Батькам слід говорити спокійно та повільно, стежити за реакцією дитини та давати змогу її проявити.

Психологиня зазначає: варто сказати малюку, що ви у своєму дитинстві теж переживали досвід небезпеки, але не були до нього готові, тому змарнували багато сил і часу. А якби знали правила — дати собі раду було би значно легше.

Також необхідно «легітимізувати страх дитини»: розповісти, що вам також буває страшно, але ви дорослий, маєте багато знань, а ще — ви разом, знаєте необхідні правила, тож зі всім впораєтеся.

Правила психологиня радить спершу просто пояснити, на наступному етапі — залучати дитину до гри за ними, і вже після цього закріплювати знання в дії.

Тобто для початку слід просто поговорити з дитиною про те, що для неї означає «безпека» — запитати, чи може відчуття безпеки бути внутрішнім, на що воно спирається. Дітей від 4 років можна запитувати, чи знайомі вони з людьми, з якими почуваються безпечно. У підлітків — хто з ними почувається безпечно?

На наступному етапі варто перейти до гри, щоб з’ясувати: а як ми можемо подбати про власну безпеку? Проговорити варіанти дій: що робити, якщо станеться щось несподіване, що від нас не залежить? Варто знати, як діяти в такому разі. Слід мати всі необхідні номери телефонів (швидкої, пожежної, знайомих), дитина мусить знати своє ім’я, прізвище, адресу, імена батьків і пам’ятати, де записані номери телефонів. За необхідності можна зробити браслет з номерами батьків. Також необхідно пояснити, що для сповіщення людей про небезпеку лунатиме гучна сирена, і важливо натренувати реакцію на неї. Обговоріть, що ви будете робити, коли її почуєте (наприклад, візьмете «валізу безпеки» — дитяча психологиня радить називати її саме так, — домашніх улюбленців, телефон, підете в бомбосховище або ляжете на підлогу біля внутрішньої стіни).

Перевірте також разом із дитиною, наскільки безпечним є простір у будинку. Визначте, які меблі можуть впасти; дізнайтеся, чи вміє дитина перекривати газ і воду; перевірте список контактів і складіть список дій, які допоможуть впоратися з тривогою. Знайдіть або ж облаштуйте захищений простір у будинку чи на вулиці.

На третьому етапі закріпіть усі знання в дії. Перевірте все, про що ви говорили: речі, які потенційно можуть впасти; речі, які потрібно сховати в шафу; речі, які слід покласти до «валізки безпеки». Зімітуйте звук сирени та рушайте до безпечного місця. А після того, як усі «врятувалися», слід сказати: «Ми в безпеці! Ми разом! Ми всі — супергерої!».

 

02.06.2022 р.

Лист МОН від 30.05.2022 №1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zapobigannya-ta-protidiyu-domashnomu-nasilstvu-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

 

01.06.2022 р.

Консультація для педагогів «Убезпечуємо заклад від вибухонебезпечних предметів

Алгоритм дій у надзвичайних ситуаціях»

https://ezavdnz.mcfr.ua/969935

 

 

20.05.2022 р.

рекомендацій для батьків

«Дитина й війна: підтримуємо та заспокоюємо»

Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни

 

 

04.05.2022 р.

Інформація для батьків

Режим очікування. Як зберегти віру в перемогу

 

21.04.2022 р.

 

21 квітня запрошуємо взяти участь у майстер-класі «Подільська травлена писанка як засіб формування людських цінностей».

Початок о 14:00. Приєднатися можна за покликанням: meet.google.com/btd-oexj-vpn
Спікер – Красильникова Ірина Валеріївна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри образотворчого, декоративного мистецтва, технологій і безпеки життєдіяльності Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.

Цільова аудиторія: вчителі трудового навчання, образотворчого мистецтва, керівники гуртків мистецького напрямку, викладачі у сфері мистецтва, всі охочі, хто цікавиться декоративно-ужитковим мистецтвом
Захід безкоштовний!

20.04.2022 р.

Консультація для батьків

  • «СКАЖИ МЕНІ ПРАВДУ, ЩО ТИ ВІДЧУВАЄШ?»

    Діти зараз найбільше потребують допомоги і підтримки. В першу чергу, таку допомогу їм надають батьки або близькі дорослі, які є поруч. Найчастіше наразі дорослі говорять, що дітям страшно та лячно.

    А вам, дорослі, не страшно? Признайтесь чесно, визнайте своє почуття страху. Проговоріть його, одягніть його у словесну оболонку і страх одразу стане тьмяним і невиразним.

    Допоможіть те саме зробити своїм дітям.

    Зараз більшість відчуваєте безпорадність від ситуації, що склалася, від неможливості щось змінити, спланувати чи передбачити. Пам’ятайте, сьогодні, – це нормально, але це не НАЗАВЖДИ. Прийміть свою сьогоднішню безпорадність, як почуття, що допоможе вам уникнути бажання постійно контролювати те, чого ви не можете змінити. Поясніть дітям, що бути деякий час безпорадним, це не значить бути безпомічним ЗАВЖДИ. Це означає лише те, що на даний момент необхідно прийняти все як є, і думати про майбутнє.
    Багато з нас наразі сумують та відчувають себе пригнічено. Але як часто ми визнаємо і окреслюємо межі нашого суму? Як дітям зрозуміти внутрішні мотиви суму за кимось або чимось, якщо близькі дорослі уникають цього слова і намагаються перевести тугу за рідним домом, улюбленою іграшкою, домашнім улюбленцем в площину виразу: «Не переживай, все буде добре»? Як не переживати, як не сумувати? Дозвольте собі ці почуття. Чим яскравіші вони будуть, тим швидше трансформуються і проживуться.
    Ненависть та злість – це почуття, які зараз відчуває кожен великий і маленький українець. Це зовсім не ресурсні почуття. Однак, витісняти їх не можна. Скажіть дитині: «Я так само ненавиджу ворога як ти. Відчувати зараз це — нормально». Проговоріть або програйте ці почуття через малюнок, казку або гру. Прийміть цю ненависть або злість як необхідність нашого сьогодення. Згодом вони зникнуть.

    І наостанок, дозвольте собі і дитині ПЛАКАТИ. Це нормально, природньо і, мабуть, найдієвіше, що зараз ми можемо для себе зробити. Виплакати накопичений гнів, страх, хвилювання, безпорадність і злість. Спочатку буде спустошеність, але поступово вона заповниться іншими почуттями. Примирення, усвідомлення та прийняття займе місце негативних емоцій. А разом з цим прийде усвідомлення власної сили та жаги до ЖИТТЯ і ПЕРЕМОГИ.
    Навчить власну дитину бути щирою та відвертою зі своїми почуттями. І нехай все буде добре.

Якщо хочеться додому

Поради щодо стабілізації психологічного стану батьків та дітей, які залишили свої домівки

Image
UNICEF/UN0609801/
24 березня 2022

Під час війни багато родин змушені покидати свої домівки та рухатися у невідомість для пошуку безпечного місця для себе та своїх дітей. Прибувши на місце тимчасового перебування, батьки та діти стикаються з адаптацією до нових умов. Цей процес адаптації до змін, що настали, може проходити такі етапи:

1. Організація побуту для себе та дітей. На цьому етапі важливою є організація побуту та забезпечення базових потреб, орієнтація в просторі (що і де знаходиться, чи є гаряча вода, де буде спати кожен член сім’ї, де ми їстимемо, чи є посуд тощо), тому увага дорослих спочатку може бути спрямована саме на це, без активного усвідомлення того, що зміна (переміщення) вже відбулась.

2. Відслідковування і зіткнення з відмінностями («не так, як вдома»). На цьому етапі  може виникати роздратування, розгубленість, швидка втома, апатія. У процесі порівняння відмінностей буття, приходить усвідомлення того, де ти є – не вдома.

3. Ситуація невизначеності. Людина відчуває певну безпорадність та розгубленість, пов’язану із ситуацією невизначеності. З’являються питання на кшталт «що робити далі», «як надовго ми тут», «як бути зі школою та дитячим садком, що робити з роботою», «як продовжити лікування» тощо.

4. Планування (короткострокове і довгострокове). На цьому етапі з’являються плани щодо короткострокових і довгострокових дій. Це пов’язано із тим, що відбулось орієнтування у просторі (де магазин, що потрібно для відвідування лікаря, де навчатимуться діти, як я працюватиму тощо), перевірка на досвіді, що ви перебуваєте у безпеці (повної або часткової відсутності загроз) – первинна адаптація.

5. Асиміляція (інтеграція) досвіду. На цьому етапі актуальним стає проживання психотравмувального досвіду, який був пов’язаний із бойовими діями, розлученням із близькими та втратою звичного способу життя. З’являється опора на ресурси (як був пройдений цей шлях, з чим було складно, на що я опирався / опиралась, коли отримував / отримувала цей досвід, як я можу допомогти собі та іншим).

6. Прийняття. На цьому етапі відбувається два процеси: перший – пов’язаний з проживанням подій, які пов’язані з війною, а другий – пов’язаний із прийняттям тих змін, які відбулись, та адаптації в нових умовах і пошук ресурсів.

Image

Поради щодо стабілізації психологічного стану батьків, які сумують за домом

Перш ніж психологічно підтримувати дітей,  батькам важливо спочатку стабілізувати власний психоемоційний стан.

Рекомендації щодо стабілізації стану:

  1. Не звинувачуйте себе ні в чому (не поїхали раніше, поїхали не туди, чому поїхали, а не залишилися тощо). Запам’ятайте: під час війни будь-які прийняті вами рішення про безпеку вашої сім’ї, є правильними.
  2. Відслідковуйте негативні думки та виділіть собі час на них (техніка «Будильник»: я подумаю про це з 10.00 до 11.00, в інший час буду вільним/вільною від цих думок), переключайте себе на позитивні думки/спогади.
  3. Фокусуйтесь на позитивних спогадах, які є для вас підтримкою.
  4. Якщо відслідковуєте, що ви застрягли на якійсь думці, переключіть себе на просту дію (наприклад, помийте посуд, пройдіться, зваріть кави тощо).
  5. За можливості, підтримуйте спілкування з іншими людьми, не тільки смс-повідомленнями, а й за допомогою відеозв’язку.
  6. Відслідковуйте власне дихання: там де ви завмираєте – якщо ви затамували дихання або воно поверхневе – покладіть одну руку на живіт, іншу на плече та почніть дихати животом, таким чином, щоб рука, яка лежить на животі, почала підніматися.
  7. Дайте собі можливість прожити  емоції – спогади про дім, роботу, близьких, які залишись,  можуть викликати сум, тривогу, страх – дозволяйте собі ці почуття (наприклад, дайте собі можливість поплакати, посумувати).
  8. Реагуйте на свої потреби та намагайтеся їх задовольняти.
  9. Спогади про дім та бажання повернутись, побачити близьких людей, можуть викликати наступні тілесні реакції: тремор, труднощі із засинанням, прискорене серцебиття, спазми тощо. При цьому можна, якщо тремор – підсилити тремтіння (пострибати, потрусити руками тощо), якщо морозить – накритися ковдрою, якщо труднощі із засинанням – за дві години вимкнути перегляд новин, відслідковувати дихання, обійняти близьких, які поруч, зробити очима 8-ку тощо.
  10. Відслідковуйте негативні поведінкові реакції, наприклад, бажання дистанціюватися від усіх та ізолюватися; напади агресії, що спрямована на себе; вживання алкоголю, думки на кшталт “Нічого не має більше сенсу, я все втратила/втратив”, “Мене більше нічого не цікавить, я нічого не хочу робити”, “Я не зможу знайти роботу” тощо. Якщо вони є – формуйте нові ритуали та нові сенси (наприклад, долучайтеся до волонтерства, якщо немає змоги працювати, гуртуйтеся з однодумцями тощо).
  11. Обмежте перегляд новин, безперервне читання соціальних мереж. Виділіть час для новин та споживайте новини тільки з перевірених джерел.
  12. Виконуйте фізичні вправи, які допоможуть впоратися з напруженням та стресом (фізична зарядка, йога, прогулянки на свіжому повітрі).
  13. Якщо ви відчуваєте, що ваш стан не змінюється і вам важко з ним впоратись самостійно, вкрай важливо звернутись за професійною психологічною допомогою
On 11 March 2022, one-year-old Nastia and nine-year-old Danylo from Kharkiv, eastern Ukraine, stopped with their mother Yulia for a night at the Ukrainian border. The family is fleeing a devastating war in Ukraine.

Поради щодо підтримки дітей, які сумують за домом

Перш за все, емоційний стан дитини залежить від емоційного стану найближчого оточення і про це важливо пам’ятати. Коли дитина ставить вам питання: «Коли ми повернемось додому», «Коли ми побачимо тата», «Коли я побачу друзів» тощо, – нормально не знати відповідь на них. Не давайте дітям обіцянок та інформації, в якій ви не впевнені.

Як підтримати дитину дошкільного віку:

  • Поясніть дитині, чому ви зараз тут: «Тут немає сирени / гучних звуків, тут тихо».
  • Поясніть, чому тато/інший значимий дорослий (чоловік чи жінка, який/яка служить в ЗСУ або належить до ТРО), зараз знаходиться не з вами: «Тато/мама/інша людина там, тому що захищає нашу країну/місто/село».
  • Поясніть, чому інші родичі – не з вами (стосується тих, які є значущими для дитини і залишились вдома): «Вони залишились вдома, тому що вони прийняли таке рішення/ не мали змоги виїхати разом з нами / допомагають стареньким» тощо.
  • Щоб допомогти дитині впоратися зі смутком, запропонуйте намалювати малюнок своїх відчуттів або малюнок татові/бабусі/діду/брату – тим, хто не поруч.
  • За можливості, дайте змогу дитині побачитись з близькими, які залишились: покажіть фотографії / відео або спілкуйтесь відеозв’язком.
  • Запропонуйте дитині пограти у гру, в яку з нею грала близька людина, за якою сумує дитина.
  • Якщо дитина дуже сумує за якоюсь іграшкою, яка залишилася вдома, спробуйте знайти іншу, запитайте в дитини, щоб натомість це могло бути.
  • Якщо дитина сумує та плаче за домом, дайте можливість посумувати та поплакати, скажіть: «Я розумію тебе та те, чому тобі сумно, мені також сумно» або запропонуйте: «Ти можеш намалювати сумного смайлика та намалювати або розповісти мені, що би цей смайлик хотів зробити, щоб йому стало добре, або що його може заспокоїти».  Далі допоможіть дитині стабілізуватися, включивши її до звичної для неї/улюбленої активності.
  • Якщо дитина довгий час плаче і застрягла в цьому стані, важливо переключити на просту дію та сприяти тому, щоб дитина проговорила, про що саме вона плаче (наприклад: «Давай я буду мама-кенгуру, а ти зможеш застрибнути в кишеньку з пледу і побути там, поплакати. А коли ти будеш готовий / готова заспокоїтися, то вистрибнеш із цього карманчика»). Необхідно створити безпечне місце, куди дитина може ховатись, плакати, згадувати будиночок, тата або інших родичів, які зараз не з вами. Якщо стан дитини не зміниться протягом 3 тижнів, вкрай важливо звернутися за допомогою до професійного психолога.
  • Намагайтеся дотримуватися режиму дня та ритуалів, які були звичними вдома: ранкові процедури,  прогулянки, казка наніч, сон тощо.
  • Обіймайте дитину.
Image

Як підтримати дитину молодшого шкільного віку:

  • Поясніть дитині, чому ви зараз тут: «Тут зараз безпечно, немає сирени / гучних звуків, тут тихо».
  • Поясніть дитині правила: коли війна, то є чоловіки та жінки, які мають захищати державу, тому вони лишаються вдома; водночас, коли йдуть бойові дії, дітям важливо виїжджати у безпечне місце; повернутися додому можна тільки тоді, коли закінчиться війна. Наголошуйте, що Україна та світ робить все можливе, щоб війна закінчилася.
  • Діти можуть програвати з іншими дітьми сценарії військових дій – це є нормальним, та є їх способом проживання цих подій. Вираження агресії в іграх – є типовим способом впоратися з травмуючим досвідом. Важливо слідкувати та навчити дитину, що злитись – це нормально, але у прояві злості є два правила: (1) не можна скеровувати злість на себе та (2) не можна скеровувати злість на інших. Діти можуть разом покричати, покидати камінчики у воду, поборотись жартома, але дорослим важливо слідкувати, аби діти не шкодили один одному та не ображали інших. У випадку, коли дитині важко впоратись з агресією і вона скеровує її на себе та/або на інших, важливо звернутися за допомогою до професійного психолога.
  • Запропонуйте дитині зробити листа / листівочку / малюнок родичам, які не поруч; допоможіть скласти історію про події, які вона пережила (робіть це разом з дитиною, допомагаючи їй скласти історію).
  • За можливості, давайте дитині побачитись з близькими, які залишились: покажіть фотографії / відео або поспілкуйтесь відеозв’язком.
  • За можливості, повертайте дитину до спілкування з однолітками.
  • Обмежте читання новин та їх обговорення у присутності дитини.
  • Запевніть дитину, що вона не винна у тому, що сталося, адже діти схильні брати провину на себе, тому важливо пояснити, що це не так.
  • Якщо дитина сумує та плаче за домом, дайте можливість посумувати та поплакати, скажіть: «Я розумію тебе та те, чому тобі сумно, мені також сумно». Далі допоможіть дитині стабілізуватися, включивши її до звичної для неї/улюбленої активності.
  • Намагайтеся дотримуватися режиму дня та ритуалів, які були звичними вдома: ранкові процедури,  прогулянки, час для навчання, читання на ніч, сон тощо.
  • Якщо ви використовували рекомендації, проте вас продовжує непокоїти стан дитини, важливо звернутися за допомогою до професійного психолога.
  • Обіймайте дитину.
Image

Як підтримати підлітка:

  • Поясніть дитині, чому ви зараз тут: «Тут зараз безпечно, немає бойових дій, тут можна нормалізуватися та обміркувати, як ми можемо допомогти своїй родині та своїй країні».
  • Обговоріть разом, що сталося. Особливо закцентуйте увагу на тому, що близьким, які залишилися, буде спокійніше, коли вони будуть знати, що діти –– у безпеці. Наголосіть, що Україна та світ робить все можливе, щоб війна закінчилася.
  • Визначте час для новин та обговорюйте з дітьми те, що чуєте, якщо вони залучені до перегляду.
  • Сприяйте спілкуванню підлітка з однолітками за допомогою відеозв’язку та в офлайні.
  • Створіть простір для розмов, де б дитина могла поговорити з вами, поділитись занепокоєнням, поставити запитання. Вислухайте думку дитини, не критикуйте її висловлювань, не знецінюйте запитань та разом знаходьте на них відповіді.
  • Відтворюйте домашні традиції та ритуали або створюйте нові: спільні прогулянки  або чаювання, спільне читання або перегляд кіно.
  • Підтримуйте підлітка, коли він/вона ділиться переживаннями, може плакати, не намагайтесь одразу його/її зупинити, зарадити (уникайте висловлювань на кшталт «не плач, треба триматись», «не думай про це зараз», «припини про це говорити»  тощо), а запитайте, якої підтримки потребує дитина.
  • Запропонуйте підлітку участь у групі психологічної підтримки для підлітків (детальніше про такі групи і як до них долучитися можна прочитати тут: https://poruch.me/).
  • Обіймайте дитину, якщо вона цього бажає.
Календар постів
Май 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
« Апр    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Випадковий мульт

Return to Top ▲Return to Top ▲