Логопедичний масаж в домашніх умовах
Мовлення дітей з синдромом Дауна має свої особливості. Практично у всіх дітей мовлення має дефекти звуковимови, аграматизми і небагатий словниковий запас.Логокоррекціонна робота з ними відрізняється дуже тривалим періодом автоматизації звуків у зв’язному мовленні. Дитина може правильно вимовляти окреме слово, називаючи предмет або дію, але в мовному потоці пропускати і спотворювати звуки, переставляти склади. Деякі діти з синдромом Дауна, незважаючи на те, що починають говорити пізніше загальноприйнятих термінів, тобто після трьох років, самостійно опановують мовленням. Зазвичай вони мають проблеми з артикуляцією, але, тим не менш, можуть легко спілкуватися з оточуючими. Частина дітей вимагає невідкладної логопедичної допомоги і поступово опановує те, чого їх навчають. А певний, чималий, відсоток «сонячних» дітей залишаються мовчунами. Діти з синдромом Дауна такі різні в своєму мовленнєвому розвитку, тому що синдром Дауна — це не логопедичний діагноз, а набір різних симптомів, в тому числі і мовних. При синдромі Дауна можна зустріти такі мовні діагнози, як:
системне недорозвинення мовлення, обумовлене зниженим інтелектом;
загальне недорозвинення мовлення, обумовлене дизартрією, алалією, ЗПР, заїканням, педагогічною занедбаністю.
Логопед зі свого боку робить все необхідне для покращення мовлення дитини з синдромом Дауна, але цей результат можна поліпшити, залучивши до співпраці небайдужих батьків. Їх можна долучити до проведення простого логопедичного масажу вдома для закріплення корекційного ефекту. Справа в тому, що анатомічні особливості будови артикуляційного апарату, такі як високе, вузьке аркоподібне піднебіння; особливості прорізування зубів; відкритий прикус; маленька, вужча, ніж зазвичай, верхня щелепа; відносно завеликий язик та фізіологічні фактори, що пов’язані з вродженими особливостями дитини з синдромом Дауна, впливають на якість артикуляції. Дитина не відчуіває положення язика в ротовій порожнині, не може чітко виконувати артикуляційні рухи язиком і губами, внаслідок підвищеного або зниженого м’язового тонусу, їй важко прийняти артикуляційний уклад, або переключитись на інший. Дитина потребує допомоги і підтримки з боку зацікавлених, люблячих дорослих.
Матуся може виконувати масаж язика дитини під знайому забавлянку. Замість логопедичних зондів можна використовувати стерильну вушну паличку. Спочатку виконувати ковзаючі масажні рухи зверху-вниз і зліва-направо , потім натискання з похитуванням і легким погойдуванням . Напрямок рухів, відповідно до сюжету, змінюється: зліва-направо, зверху-вниз, від середньої лінії язика — «ялинкою» або по діагоналі. Після масажу можна запропонувати дитині артикуляційні і дихальні вправи: замісити тісто, почистити зубки, побігти на вулицю і погойдатися на гойдалці та гірці, проскакати на коні. В кінці рівномірно подихати, заспокоїтись і посміхнутись один одному.
Забавлянка для дитячого масажу українською мовою
Прекрасний переспів від Мирослави Кім
Рейки, рейки, шпали, шпали…
Їхав поїзд із Полтави
Ось віконце відчинилось-
Горошинки покотились.
Йшли курчата, ціпу-ціпу
Дзьобали собі на втіху.
А за ними гусенята
Теж пощипують завзято.
Далі йшла сім’я слонів,
Тупали, аж гай шумів!
От директор молодець-
Стіл поставив і стілець
та друкує на машинці
лист малесенькій дитинці:
«Люба доню!(любий синку) Рідна пташко!
Висилаю жовту чашку,
В неї сонячні бочки
і на деньці крапочки»
Блог вчителя-логопеда Світлани Авдєєвої