Робота з педагогами
Ділова гра для вихователів
Тема: «Щоб дитяче життя оберігати, знання й уміння треба мати»
Мета: підвищувати професійну майстерність педагогів з питань формування елементарної компетенції з основ безпеки життєдіяльності; сприяти оволодінню педагогами основних знань та вмінь з безпеки життєдіяльності, вивченню правил поведінки у небезпечних ситуаціях та вмінню надавати першу медичну допомогу, виховувати відповідальне ставлення до життя та здоров’я малят.
Хід гри
Дорогі колеги! Ми раді бачити усміхнені обличчя і теплі погляди.
У дитсадку нашому
Радо вас вітаємо!
Як сумлінно працювати –
Ідей багато маємо.
Всі педагоги — дошкільнята – великі таланти:
Плекають вихованців, наче діаманти.
До кожної дитини – підхід особливий,
Тому малюк зростає творчий і щасливий.
Сьогодні в ділову гру пропонуємо пограти,
Про спільні творчі будні спільно розказати.
Кожний із нас педагогів, як яскрава та сяюча країна на великій планеті Дошколярія.
Одночасно з отриманням нової інформації на цій грі можна обговорити незрозумілі моменти, ставити запитання, тобто накопичувати власний досвід.
Для чого в нашому житті існують правила? (відповіді учасників)
Для того щоб ми могли ефективно працювати , потрібно прийняти правила.
Вправа « Правила для учасників ділової гри»
- Поважно ставитися до співрозмовника.
- Один говорить – усі слухають.
- Кожний має право на точку зору.
- Тут і зараз.
- Ми всі різні. Будьте толерантними.
- Час дорого цінується.
- Розминка.
Запитання
- У яких видах діяльності та формах організації навчально – виховного процесу слід учити дітей бути обачними та обережними?(тематичні заняття, розваги, ігри, конкурси, естафети, змагання, екскурсії, прогулянки, читання творів, моделювання правильної поведінки, аналіз небезпечних ситуацій, перегляд фільмів, мультфільмів з тематики ОБЖД).
- Назвіть види ігор, які допомагають тренувати та вчити дітей правил безпеки життєдіяльності(дидактичні,сюжетні, театралізовані, конструктивно – будівельні, рухливі).
- Назвіть форми роботи з батьками щодо ОБЖ дошкільників(батьківські збори, індивідуальні та групові консультації, робота батьківських куточків, папок-пересувок, вікторини, розваги, відкриті заняття, запрошення батьків відвідати «Тиждень безпеки» в ДНЗ, індивідуальні: анкетування, співбесіди, консультації, відвідування вдома, загальні свята).
- Завдання. Далі пропоную вам назвати: Команді «А» — інтерактивні форми організації роботи з дітьми з БЖД; команді «Б» — інтерактивні фори взаємодії з батьками вихованців з БЖД.
(учасник команд на папірцях записують свої відповіді).
Інтерактивні форми роботи з дітьми з БЖД: гра — подорож, ігри змагання, турніри, хвилинки цікавинки, мозковий штурм, гра пошук, логічні ланцюжки, проблемні ситуації, креативно – інтелектуальний тренінг гра експеримент, виготовлення моделі, маршрутна гра, клуб веселих і кмітливих….
Інтерактивні форми взаємодії з батьками вихованців з БЖД: батьківська школа, День довіри, фотогазета, сімейний клуб, аукціон ідей сімейної педагогіки, брейн – ринг, креативно – інтелектуальний тренінг, батьківські дебати, бліц – турнір…
- Наступна гра називається «Безпека від А до Я» — командам слід по черзі називати слово що якось відноситься до теми БЖД, перша буква яких є літерою абетки:
О — отрута;
П — пожежа, падіння; Р — рак, руйнування, ртуть; С — скло; Т — термометр; У — удар; Ф — фрамуга, фара; X — хімікати, хлор; Ц — циклон; Ч — чад; Ш — шампіньйон, штепсель; Щ — щука, щупальці; Ю — юрист; Я — яма, ягода. |
А — аварія;
Б — безпека, багор, буря, бджола;
В — водій, вода, вогонь;
Г — газ, голка;
Ґ — ґедзь, ґудзик;
Д — діжка, дорога, джміль;
Е — евакуація, електрика;
Ж —життя;
З — змія;
І — іскра;
И — йод, йорж;
К — кропива;
Л — льодохід;
М — муха, мухомор;
Н — нападник;
- Пропонуємо вам вибрати з кошика запитання та пояснити, як ви . вчините в небезпечній ситуації (по три запитання):
Як зібрати ртуть з термометра, що розбився ?
- Відкрити кватирку або вікно для провітрювання;
- Великі кульки збирати за допомогою пензля, акуратно закочуючи їх в пакет, більш дрібні втягнути гумовою грушею або спринцівкою, а дрібні — приліпити на стрічку скотчу.
Які заходи першої медичної допомоги при обмороженні ви знаєте?
- Легенько потерти вушка чи щічки хусточкою або м’якеньким, шарфиком.
- Не можна терти побілілі місця снігом — не погоджуйся: шкіра й так травмована морозом, а снігом є ризик її зідрати.
- Вдома змерзлі ніжки чи ручки занурити у прохолодну воду, бо при зануренні в гарячу буде боляче.
- Випити теплого чаю, лягти та накрийся ковдрою, щоб добре зігрітися.
- Пальці не гнуться, щоки чи вуха білі, а дитина сама вдома — треба навчити дитину звернутись по допомогу до найближчих сусідів, зателефонувати батькам.
Коли ліфт на нас «ображається»?
- Не можна заходити до ліфта з незнайомими людьми.
- Діти не повинні самі користуватися ліфтом.
- Небезпечно стрибати та розгойдувати ліфт.
- Не можна смітити у ліфті, бо й самим неприємно буде ним користуватися.
- Якщо ліфт став між поверхами, не треба намагатися відчинити двері самостійно.
- Необхідно погукати на допомогу або натиснути на кнопку і сповістити про своє становище в мікрофон.
У кімнату залетіла оса — як слід вчинити?
Дитина обпеклася — як їй допомогти?
- Підставити опечене місце під кран з холодною водою.
- Змочити ватний тампон чи марлевий клаптик перекисом водню та прикласти на опечене місце.
- Якщо з’явились пухирі — у жодному разі не проколювати їх. Після води та перекису водню забинтувати опечене місце та звернутись по допомогу до спеціалістів.
У дитини носова кровотеча — як їй надати першу медичну допомогу?
- Нашкрябати снігу в холодильнику або загорнути шматочок льоду в хустинку, і покласти на перенісся, влаштуватися зручно, закинути голову та почекати.
- Дихати лише ротом.
- Розстебнути сорочку чи плаття, щоб легше було дихати.
4- Не плакати, бо сльози будуть потрапляти до носової порожнини і заважатимуть крові згортатися.
- Скрутити тампончики з вати, зволожити їх перекисом водню та вставити їх у ніздрі — це затримає кров і прискорить загоєння.
- Якщо кровотеча не зупиняється, звернутися за допомогою до спеціалістів.
Позитивні риси:
— розсудливість; — обережність, — піклування, — чуйність, — допитливість, — співчуття, — врівноваженість, — витримка, — вихованість. |
Негативні риси:
— страх, — тривога, — довіра, — байдужість, — неуважність, — безвідповідальність, — ледарство, — безпечність, — легковажність. |
- Гра Команді «А» — зробити літаки, на них написати негативні риси, які формуються у дітей коли вони не дотримуються правил безпечної поведінки, назвати їх та запустити літаки. Команді «Б» зробити човники і на них відмітити позитивні риси, які формуються у дошкільнят під час дотримання норм безпечної поведінки.
- Завдання. Шановні педагоги, я називаю казки (по черзі кожній команді), вам необхідно назвати правило безпечної поведінки, якому вчать дітей герої чи події улюблених казок:
- «Котик та півник»
- «Три ведмеді»
- «Сестриця Оленка та братик Іванко»
- «Червона шапочка»
- «Троє поросят»
- « Рукодільниця »
- «Умій зачекати»
- «Кицин дім»
- Наступні завдання — командно розробити пам’ятки для дітей «Сам удома», «Увага — незнайомці!»:
«Сам удома»
- Навчись користуватися дверним вічком;
- не відчиняй двері нікому сторонньому, навіть людині в службовій формі та дитині;
- не називай власну адресу по телефону, навіть якщо особа, яка телефонує, переконує тебе що знає твоїх, батьків;
- не кажи особі, яка зателефонувала, що ти вдома сам;
- якщо хтось ззовні намагається проникнути до вашого житла, дзвони до міліції «Ю2»-, або звертайся з вікна по допомогу до перехожих;
- не дражни тварин, навіть домашніх;
- ліки тобі мають давати лише батьки;
- не чіпай термометр, він містить сильнодіючу отруту — ртуть;
- не виходь на відкритий балкон;
- не перехиляйся через підвіконня;
- не бався з ножем та іншими гострими й дрібними предметами.
«Незнайомці на вулиці»
- У жодному разі не сідай в машину до незнайомої особи, хоч би як тебе не вмовляли;
- не вступай у розмову з незнайомими людьми на вулиці;
- не приймай ласощів з рук сторонньої людини;
- ніколи не йди з чужою людиною на її запрошення подивитися фільм, погратися іграшкою, зустрітися з близькими тощо — це може бути небезпечно;
- якщо незнайомець силою намагається тебе кудись вести не соромся голосно кликати на допомогу;
- не дозволяй чужій людині цілувати тебе та голубити це дозволено лише близьким;
- не говори нікому, що ти залишаєшся сам, удома нікого нема;
- не заходь, до ліфту зі сторонніми людьми;
- . не користуйся ліфтом без супроводу дорослих членів твоєї родини;
- не давай нікому ключі від квартири;
- за необхідності звертайся по допомогу, до людей, які виконують службові обов’язки: міліціонер, військовий, касир, кондуктор тощо;
- якщо незнайома особа просить тебе провести її, бо їй стало зле, не погоджуйся — виклич швидку допомогу.
- Завдання. Мозковий штурм «Правила для педагогів»
Мета: профілактика негативного впливу на емоційне здоров’я дітей.
Ознайомлюючи дітей з небезпекою, що криється у звичайних предметах довкілля, педагоги обов’язково дотримуються певних правил. Давайте, назвемо їх:
- не лякати дитину;
- не забирати небезпечний предмет;
- розповідати про можливі негативні наслідки неправильного поводження з небезпечним предметом;
- ілюструвати розповідь прикладами з власного життя або з життя казкових героїв;
- показати й пояснити, як правильно поводитися з небезпечними предметами;
- вправляти дітей у правильному поводженні з небезпечними предметами в соціально змодельованих ситуаціях.
- Завдання. Вправа «Перевір себе — правильно – неправильно» (Робота з перфокартами)
Мета: Виявити знання педагогів з розділу програми «Охорона життєдіяльності дітей».
За певний час кожен самостійно виконує завдання, які містяться на картках. Якщо згодні – ставите «+», якщо – ні, то даєте правильну відповідь.
- Сірник малий, а біда велика. Його цурайся, щоб не було лиха! (+)
- Мале полум’я гасять водою, піском, килимком. (+)
- При пожежі телефонуй «103»! (Неправильно, номер рятівної служби – «101»).
- Коли погасла газова горілка, не можна вмикати світло. (+)
- Під час пожежі потрібно відчинити вікна. (Неправильно, так полум’я спалахне ще сильніше).
- Коли пожежа в лісі чи полі, треба бігти за напрямком вітру. (+)
- Нерухомий автобус, автомобіль, тролейбус обходять позаду (+)
- Трамвай обходять також позаду. (Неправильно, трамвай обходять спереду).
- Дорогу можна переходити будь – де – водій пішохода завжди пропустить. (Неправильно, переходити вулицю можна лише в спеціально відведених місцях).
- Близько біля дороги гратися небезпечно (+)
- У транспорті можна їсти морозиво, цукерки, пиріжки (Неправильно, бо можна забруднити одяг свій та інших пасажирів).
- Можна переходити дорогу на жовте світло, бо машини ще стоять (Неправильно, жовте світло сигналізує водіям про готовність до руху).
- Під сонечком корисно гуляти весь день (Неправильно, можна отримати тепловий або сонячний удар, сонячний опік).
- Під час грози треба ховатися під деревом. (Неправильно, у високе дерево може вдарити блискавка).
- Під час повені необхідно піднятися на верхні поверхи (+)
- З чужими так цікаво про все говорити! (Неправильно, бо незнайомі особи можуть виявитися лихими людьми).
- Ліфт не для розваг. (+)
- Нічого страшного не буде, якщо ти сам піднімешся на ліфті (Неправильно, бо ліфт може застрягти між поверхами, і тоді буде неприємно).
- У машині кататися так цікаво, навіть, якщо нею керує незнайома людина! (Неправильно, водій – незнайомець може завдати тобі шкоду).
- Чужу кішку можна приголубити, вона ж бо така гарненька! (Неправильно, бо безпритульна кішка може тебе подряпати чи бути хворою на лишай).
- У собаки не можна забирати їжу. (+)
- Ліки дає лікар чи мама (+)
- Скалки збирати краще віником. (+)
- Йодом відкриті подряпини обробляти не можна. (+)
- Легкий опік необхідно підставляти під проточну воду. (+)
- Пара не гаряча. (Неправильно).
- Сироїжки можна їсти сирими. (Неправильно, малюкам взагалі не можна їсти будь – яких грибів, а дорослі повинні їх готувати).
- Чистими листками подорожника можна лікувати подряпини (+)
- Оса залишає в тілі жало при укусі. (Неправильно).
- чим більше ліків приймеш – тим скоріше видужаєш. (Неправильно, великою кількістю ліків можна отруїтися).
- Муха розповсюджує хвороби. (+)
- Якщо жувати жувальну гумку, то зуби чистити необов’язково (Неправильно, чистити зуби потрібно двічі на день, незалежно від того скільки жуйок ти зжуєш).
- Солодощі перед обідом шкодять апетиту. (+)
- Змій треба винищувати. (Неправильно, кожна жива істота має право на життя, а змій слід уникати).
- Стоп – кран у поїзді для того й поставлено, щоб при нагоді ним скористатися. (І правильно, і неправильно. Користуватися ним можна лише дорослим і виключно в аварійних ситуаціях).
- Так цікаво лоскотати п’яти товариша під водою. (Неправильно, товариш може захлинутися).
- Кликати на допомогу, коли бавишся на воді, дуже весело. (Неправильно, адже якщо тобі дійсно знадобиться допомога, то ніхто тобі не повірить).
- Гра « Покажи та відгадай»
За допомогою міміки та жестів показати виверження вулкана, повінь, блискавку, землетрус.(Один з команди показує явище без слів для гравців своєї команди).
Отже, шановні вихователі, спільно з вами ми дійшли висновку, як важливо формувати навички та вміння з безпеки життєдіяльності дошкільнят для збереження як здоров’я, так і життя наших вихованців.
— Наближається до кінця наш тренінг; ми пропонуємо вам, дорогі друзі, створити серце добрих побажань — кожна з команд напише на пазлах- частинках заповіт або побажання, якого слід дотримуватися, щоб всі ми жили в добрі, злагоді та любові (кожній команді про три пазла).
-Шановні педагоги! Щиро дякуємо вам за плідне, професійне спілкування!
Рекомендації до ділової гри
щодо формування навичок та вмінь з безпеки життєдіяльності
- Створити безпечні умови для формування всебічно розвиненої творчої особистості дитини.
- Формувати елементарну компетенцію з питань безпеки у дітей дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти.
- Виховувати основи безпечної поведінки дітей в різних життєвих ситуаціях, а також культуру безпеки у дорослих, відповідального ставлення до життя і здоров’я малят.
- Готувати дошкільників до реального життя, насиченого різними подіями, непередбачуваними ситуаціями тощо.
- Формувати у дітей культуру безпеки життєдіяльності, сприяти свідомому обранню ними здорового способу життя,розвивати у дітей позитивні мотивації до вивчення питань особистої безпеки. Створити або поновити куточки з техніки безпеки в приміщенні закладу.
- Створити безпечне розвивальне середовище та налагодити систему роботи з безпеки життєдіяльності з дітьми і батьками, що включає комплекс взаємопов’язаних заходів.
- При організації освітньої роботи з формування основ безпечної поведінки у дітей дошкільного віку перевагу надавати спостереженням, екскурсіям, цільовим прогулянкам, довірчим бесідам та розмовам віч-на-віч, моделюванню та аналізу проблемних ситуацій, різним видам ігрової, трудової та пошуково-дослідницької діяльності, інтегрованим заняттям, розробленню спільних проектів, проведенню розваг, «Днів та тижнів безпеки».
- Залучати батьків до різних заходів: практичних семінарів-тренінгів, консультацій, родинних клубів за інтересами, участі у спільних проектах, виставках, розвагах і святах.