Форма авторизації

postheadericon Методика «ECERS-3»

      На 2020–2021 роки Міністерство освіти і науки України запланувало дослідження якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за методикою ECERS-3. Цю методику перекладено українською, а також відібрано 8 національних та 66 регіональних експертів, які, за сприятливої епідемічної ситуації, проведуть оцінювання цьогоріч.

    ECERS-3 передбачає спостереження за простором, навчальною та ігровою діяльністю, повсякденними практиками особистого догляду та іншими елементами освітнього середовища. У МОН говорять, що ця методика призначена не лише для дослідження, але і для повсякденного використання.

   ECERS – це міжнародна методика з оцінювання якості освітнього середовища, за якою відбуватиметься дослідження і в Україні. У нас користуватимуться третім виданням – ECERS-3. Називати це дослідження перевіркою не варто, адже на його меті – визначити реальний стан дошкілля в Україні, а не “покарати” керівників або вихователів дитсадків.

ECERS розшифровується як “Early Childhood Environment Rating Scale” – шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. ECERS-3 представлено у форматі шкали, яка складається із 6 підшкал, які поділяються на 35 параметрів та 468 індикаторів.

Шкала ECERS-3 побудована так, що дає змогу оцінити освітнє середовище комплексно, зважаючи на такі виміри – підшкали методики:

  • внутрішній простір та вмеблювання;
  • повсякденні практики особистого догляду;
  • мовлення та грамотність;
  • різновиди навчально-пізнавальної діяльності;
  • взаємодія;
  • структурування програми.

Головна перевага методики – експерти оцінюють не досягнення дітей, а освітнє середовище, яке їх оточує, характер взаємодії педагогів із дітьми та дітей між собою. Також шкала ECERS-3 дає змогу акцентувати увагу не на перевірці, а на дослідженні умов, створених для розвитку дитини“, – розповіла кандидатка педагогічних наук, доцентка, начальниця відділу дошкільної й початкової освіти УІРО Ольга Косенчук.

Якість освітнього середовища за ECERS полягає в тому, як почувається дитина та як пізнає світ, чи безпечно їй емоційно та фізично, чи отримує приклади для наслідування з боку дорослих, які її оточують, чи середовище дійсно доступне для дитини.

Інструмент ECERS був розроблений у 1980 році Тельмою Гармс та Річардом Кліфордом. Тепер методика оновлюється й використовується в понад 20 країнах як основний інструмент для оцінювання освітнього середовища. Методика ECERS – визнаний у всьому світі інструмент вимірювання якості освітнього середовища, що містить у собі комплексний підхід до розуміння раннього розвитку дитини: когнітивний, фізичний та соціально-емоційний домени.

        МЕТА, ПРОЦЕС ТА НАСЛІДКИ ДОСЛІДЖЕННЯ

Оцінювання проводять сертифіковані експерти ECERS, які спостерігають за групою дітей від 3 до 5 років протягом 3 годин під час звичайного дня в дитячому садку. Кожен із параметрів підшкал оцінюють від 1 (незадовільно) до 7 (відмінно), відповідно до індикаторів.

Шкала побудована так, що експерт фіксує кожен із 468 індикаторів за принципом “так” чи “ні”. Середній бал за підшкалою обчислюється відповідно до оцінок параметрів.

Дослідження за методикою ECERS-3 в Україні організовує Український інститут розвитку освіти в партнерстві з Командою підтримки реформ МОН, Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та за підтримки ЮНІСЕФ в Україні.

Результати дослідження – підстава для формування освітньої політики, спрямованої на підвищення якості дошкільної освіти. Вони допоможуть нам для оновлення змісту дошкільної освіти та методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу, а також дадуть змогу підвищувати професійну компетентність педагогів відповідно до справді актуальних потреб“, – зазначила перша заступниця директора Українського інституту розвитку освіти Наталія Софій.

Мета дослідження – побачити освітнє середовище українського дошкілля в контексті світової практики та стандартів. Це дасть змогу зрозуміти, що в українських дитсадках уже є та відбувається добре, а що варто покращити чи змінити. Відповідно, кожен заклад, що візьме участь у дослідженні отримає конкретні відповіді щодо своїх сильних сторін та напрямів подальшої роботи.

Ольга Косенчук каже, що пілотне дослідження відбуватиметься у 200 дитсадках, які потраплять до вибірки.

Тим не менше, усі державні, комунальні та ліцензовані приватні дитсадки вже отримали друковане видання “Шкали оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти (ECERS-3)”. Щоби допомогти вихователям-методистам та іншим співробітникам закладів дошкільної освіти читати, розуміти та використовувати ECERS на практиці, УІРО підготував статтю із порадами для них.

Представники закладів, які не мають методику, можуть повідомити УІРО на ecers.uied@gmail.com для сприяння у її отриманні“, – додала вона.

Наталія Софій зазначила, що вже перекладено методики ECERS-3, проведено навчання національних експертів та добір регіональних експертів.

Надалі дослідження здійснюватимуть за такими етапами:

  • пілотне дослідження;
  • основне дослідження;
  • звіт за результатами дослідження.

Проведення пілотного та основного дослідження залежатиме від епідеміологічної ситуації та карантинних обмежень для відвідування дитячих садків.

Детальніше можна переглянути за посиланням:

Методичні рекомендації з використання методики ECERS

 

Календар постів
Март 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
« Янв    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Випадковий мульт

Return to Top ▲Return to Top ▲